bove

Diversen - Leveranciers

naar onderen 


Leveranciers van zaden
  • Thompson  & Morgan, Poplar Lane, Ipswich Suffolk, IP8 3BU Engeland. www.thompson-morgan.com
  •  Plantworld, St Marychurch Road, Newton Abbot, Devon, TQ12 4SE Engeland. www.plantworld-devon.co.uk
  • Vreeken www.vreeken.nl/home 

Van de eerste twee weet ik uit ervaring dat zij - door middel van nieuwe levering of tegoedbon - zaad waarmee je geen resultaat behaalt vergoeden. Ik neem aan dat je het niet te gek moet maken. Met name Ray Brown van Plantworld is een leuk iemand om mee te corresponderen.

Een flinke hoeveelheid boeken en wat catalogi dragen bij tot veel    tuinplezier  


Postorderbedrijven
  • Graines Baumaux, BP 100, 54062 Nancy Cedex. Voor (groenten)zaden, bollen, vaste planten en nog veel meer Naar Nederlandse maatstaven duur, maar wel goed.
  • Schrijve Jardin, BP 71, Route du Steentje (!), 59270 Bailleul Veel dahlia's, prijzig, verder prima. Ik heb eens erg mooi gras van hem gehad: Stipa brachitricha.
  • Bulbes d'Opale 384 Boerenweg Ouest, 59285 Buysscheure, is er ook nog, maar ik kreeg bestelde herfstcrocussen een keer zó laat, dat ik hem al vergeten was en de tijd voor de herfstcrocussen al voorbij.
  •  Bulb'Argence, mas d'Argence, 30300 Fourques; www.bulbargence.com; dejager@bulbargence.com is een Nederlander. Hij heeft een catalogus, voorzien van vele foto's en beschrijvingen voor iets van 12 euro, de moeite waard. De helft van de daarin beschreven bollen zitten niet in zijn assortiment en de resultaten van de andere helft laten zeer te wensen over. Daarover elders meer.
  •  Rita van der Zalm, de Boender 6, 2204 AG Noordwijk; www.ritavanderzalm.nl; ritavanderzalm@wanadoo.nl; Ik vind haar najaarsaanbod meestal beter dan het voorjaarsaanbod, maar zij heeft een heel leuke collectie en niet zo duur.
  • Verberghe, Zwanenburgerdijk 418, 1161 NS, Zwanenburg; info@verberghe.nl; betaalbare, uitgebreide collectie, maar de 'performance' is niet altijd geweldig.
  • Vreeken (zie boven) heeft, behalve zaden, ook heel leuke bollen!
  • Willemse France Ja, die zit ook in Frankrijk en zijn collega Bakker ook ... www.willemsefrance.fr Zij sturen van alles per post. Bakker kun je beter vermijden.
    Ik heb nog nauwelijks ervaring met hen. In Nederland was ik niet zo blij met het assortiment, maar soms zat er iets heel leuks tussen. Hun beleid betreffende ontevredenheid was in Nederland prima! Zolang je de kassabon bewaart. Zie hieronder. 
  • Naschrift van oktober 2014: Bij Willemse en Bakker moet je in Frankrijk vooral niets kopen, ze zijn niet thuis als e.e.a. niet deugt en beantwoorden geen brieven.
  • Ik koop nog steeds bollen bij Verberghe, nu ik weer terug ben in Nederland. Verberghe is aanspreekbaar als iets niet goed is. Rita van der Zalm is ermee gestopt, haar bedrijf is overgenomen door Hein Meeuwissen. Ik koop ook graag bollen bij Potterton (zie internet) in Engeland. Hun bollen zijn van uitstekende kwaliteit, ze hebben bijzondere dingen en zijn, inslusief porto, altijd nog goedkoper dan b.v. Peter Nijssen. Ik heb net een bollenman in Griekenland ontdekt, maar moet de resultaten nog afwachten. voor bijzondere dingen zoals cyrtanthus b.v.

Ik koop mijn bollen (en dat zijn er nogal wat!) liever in Nederland. De wat hogere portokosten worden gecompenseerd door de lagere prijzen van de bollen zelf. Een lijst van bollen die ik geprobeerd heb + leveranciers + resultaat vind je in de bollen pagina.

Vergelijking:
muscari macrocarpum 5 stuks (najaar 2006)
Rita v.d. Zalm                    7€       verzendkosten?, min. 6,50 € (in Nederland) 
Vreeken                             3,90 € verzendkosten 6,20€;
Bakker Frankrijk                7,50 €  verzendkosten 4, 95€.

Reclameren Waarmee ik op een heikel punt kom: bij de meeste leveranciers kom je van een koude kermis thuis als je reclameert. Buitengewoon gunstige uitzondering is de alom bekende firma Bakker (Hillegom?) waarvan ik hier geen verdere informatie meer heb. Daar krijg je altijd een plant of bollen waarvan het resultaat niet goed is geweest vergoed, als je de bon hebt bewaard.

Anekdote:  jaren geleden kocht ik bij Bakker in het bedrijf - later afgebrand - een helleborus met een rare naam die ik verder nergens kon vinden, maar op de foto in de catalogus zag hij er wel spannend uit. Er was er maar één te koop en die zag er niet best uit. Dus - dacht ik - die bon goed bewaren!!! Na verloop van anderhalf jaar of zo werd ik verrast door een werkelijk heel leuke helleborus, waarvan ik de naam nooit heb kunnen achterhalen. Ik vond het wel grappig en schreef een briefje aan Bakker, waarin ik vertelde dat de plant, waar ik absoluut geen vertrouwen in had gehad, zo'n succesnummer bleek. De reactie was iets als 'Beste Mevrouw,  Als u klachten hebt moet u de bon meesturen.'

Een andere keer hadden ze een blauwe roos, een aantrekkelijke foto van een kleur blauw die niet waar kon zijn. Dus schreef ik: 'Ik wil die roos als die echt de kleur op het plaatje heeft'  Ik kreeg hem natuurlijk tóch en het bleek een framboosroze roos, totaal anders, maar hij rook zo absoluut verrukkelijk! niet te geloven. Ik heb hem nooit meer kunnen vinden toen hij helaas het loodje legde. 'Bakker's glorie' of zo heette hij. 
Inmiddels ben ik er op onplezierige wijze achtergekomen dat je bij Bakker/Frankrijk geen service hoeft te verwachten!!

Ook bij de oude firma van Tubergen kon je altijd verzekerd zijn van óf waar voor je geld óf  vervanging van het geleverde. Ik heb jarenlang van alles bij hen gekocht en slechts 3 keer is er iets mis gegaan: een keer verkeerde narcissen, die ik toevallig ook nog erg lelijk vond; het jaar daarná kreeg ik de juiste narcissen (ik had 'Misty Glenn' besteld en kreeg grote, enge, dubbele); een keer verkeerde tulpen, die ik toevallig erg leuk vond, dus heb ik het maar laten zitten; en een keer 3 peperdure corydalisbolletjes, gedeeld onder 3 vriendinnen, bij niemand succes: geld terug + excuses!
Peter Nijssen  b.v. vindt dat je dood kunt vallen als je corydalisbolletjes van 11 gulden per stuk!!! het niet doen. (7 oktober 2014: Peter Nijssen is overleden en zijn zo'n heeft nu het bedrijf. Onder dezelfde naam. Maar mijn achterdocht is te groot!)
Ik weet niet of van Tubergen nog bestaat. Zijn assortiment was niet zo spannend, maar je kon van hen op aan. Dat geldt ook voor de Engelse zaadleveranciers Thompson & Morgan en Plantworld, maar dat zijn gunstige uitzonderingen. Zeker van bollen verwacht ik dat ze minstens één keer bloeien, volgens mij hoort de bloem n.l. al in de bol te zitten als hij aan de klant wordt verkocht. Een écht goed bedrijf hoort de missers te vergoeden, zeker als je vaste klant bij het bedrijf in kwestie bent.
Met vaste planten en struiken etc wordt het voor beide partijen al lastiger. Het kan best zijn dat de klant de plant niet goed behandelt, voor de kweker ook moeilijk te beoordelen. Maar als je witte papaver oranje blijkt te zijn en je daardoor een jaar verliest, moet je zonder problemen een vervanger kunnen krijgen. Ik had ooit bij NB Zwijnenburg/Boskoop problemen toen 2 jaar na koop een bijzondere sering een doodgewone liguster bleek te wezen. Uiteindelijk kreeg ik de gewenste sering, omdat ik het etiket nog had!
Ik vind trouwens ook dat op het etiket van een potje met een  vaste plant zou moeten worden aangegeven dat die specifieke plant woekerneigingen heeft! Bij bepaalde symphytum soorten bijvoorbeeld.

Hier in Béziers zit één tuincentrum waar je garantie krijgt op je aankoop: bon bewaren. Garantie voor één jaar!  In ieder geval op bomen/struiken. Heet: Jardiland  en is in de buurt van Castorama. 

boven